Purral: Muy Muy Muy Bueno! Nicaragua: Da's wennen! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Inge Davelaar - WaarBenJij.nu Purral: Muy Muy Muy Bueno! Nicaragua: Da's wennen! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Inge Davelaar - WaarBenJij.nu

Purral: Muy Muy Muy Bueno! Nicaragua: Da's wennen!

Blijf op de hoogte en volg Inge

05 Oktober 2012 | Costa Rica, Purral

Hola volgers van mijn reis,

Het heeft even op zich laten wachten, maar hier dan toch een nieuw stukje tekst over mijn avonturen hier!
De laatste keer dat ik schreef waren we net aangekomen in de gastgezinnen in Purral(in de buurt van San Jose) in Costa Rica. Nu zijn we meer dan 3 weken verder en zit ik in mijn gastgezin in Nicaragua sinds 1.5 dag.

Toen ik in Purral aankwam dacht ik wel even ooh oke ga ik hier drie weken zitten. Maar gelijk al de volgende dagen toen we meer mensen leerden kennen en de buurt voelde ik mij er thuis. We hebben 1 van de eerste avonden al een wedstrijd van het nationale elftal gekeken bij een leuk-gekke familie en daar veel lol gehad, daarnaast werden we bij iedereen thuis uitgenodigd om een keer te komen eten of koffie drinken, erg gezellig! Er is hier een groep van drie jongens geweest, vrijwilligers van de voetbalschool, en een man die ons met alles hebben geholpen en waar we veel mee hebben gedaan.
Hoogtepunten waren:
- het kijken van de wedstrijden van het nationale team op de TV. Totaal in Tenue!
- Meer voetbal.. We zijn naar een wedstrijd van de lokale club en 1 van de beste clubs van costa rica geweest, Saprisa. Helaas hadden ze tijdens die wedstrijd even hun dagje niet en verloren ze keihard van een of ander B team.
- De avondjes stappen. De eerste keer zijn we naar Castro's gegaan een tent waar een hele kleine dansvloer was en vooral veel zitplek. Hier werd veel salsa en merengue gedanst, heel leuk! En Cumbia, iets minder leuk, of beter gezegd ik bak er helemaal niks van.. Een soort springen en ondertussen elkaar de hand schudden dat is het voor mij.
De tweede avond zijn we naar het legendarische Pueblo geweest. Toen ik binnen kwam dacht ik minstens in 1 of andere stripclub te zijn beland met van de half ontklede dames die op het podium met hun kont stonden te schudden.. Maar uiteindelijk een supermooie avond daar beleefd en zelf de kont ook nog flink heen en weer geschud.
- Bezoekje aan de bios. Het kost in Costa Rica ongeveer 1,60.. Het was dan wel een actiedag maar daar kan NL nog wat van leren! Hele aparte,maar geinige film met Ben Stiller.
- De filmavondjes. Ik heb een aantal avondjes lekker met de rest film liggen kijken, uiterst ontspannen en relaxt!
- Onafhankelijkheidsdag. We hebben in Costa Rica de onafhankelijkheidsdag mee gemaakt. Superleuk. De avond ervoor zijn we met de dochter van Armando en Carol naar San Jose gegaan om mee te lopen met de optocht met lampionnetjes ( soort Sint Maarten,alleen dan zonder snoep) En de dag erna ben ik met dezelfde familie,familie van Fiona, mee geweest naar de parade in San Jose met allemaal schoolbands en danseressen, erg leuk om bij te zijn.
- Cartago dancefestival. Ik ben met Fiona en haar familie ook nog naar een klein dancefestival in Cartago geweest. Armando de vader van Fiona is namelijk DJ, dus altijd in voor een middagje dancemuziek. Hier hebben we rondgekeken en daarnaast ook nog de mooie kerk van Cartago bezocht en van het heilige water gedronken daar, schijnt heel goed voor me te zijn!
- Uitkijkpunt met Giovanni. We zijn met Giovanni,de directeur van de Escuela de Futbol na de wedstrijd van Costa Rica te hebben gekeken met hem naar het uitkijkpunt gegaan. Hier hadden we een heel overzicht over de stad San Jose!
- Manuel Antonio mini vakantie. En als klap op de vuurpijl. De 2 nachten die we weg zijn geweest met zijn viertjes naar Manuel Antonio. In het natuurpark hebben we gewandeld, apen gezien,leguanen,luiaards en capibaras. Privestrandjes. en gesurft! En het mooiste uitzicht ooit in het hostel!
Maar bovenal waren het de mensen die Purral tot 3 onvergetelijke weken hebben gemaakt!

Dinsdag 25 september zijn we samen met Genevieve, de projectcoördinator van San Carlos, naar Nicaragua afgereisd. De reis zelf was heel mooi en we hebben onderweg zelfs een krokodil gespot. Eenmaal aangekomen zijn we gelijk naar de gastgezinnen gegaan. Ik heb wel echt een leuk gastgezin met een moeder van rond de 50 die superlekker kan koken en lerares Aardrijkskunde en Geschiedenis is, een vader die werkt met zieke dieren, een broer van rond de 25 die hier in huis woont samen met zijn vriendin van 19 en hun kindje van 1,5.Echt een superschattig kind dat constant gek aan het doen is en energie voor 10 heeft. Daisy de vriendin van mijn broer is nu weer zwanger en zal in december uitgerekend zijn, dus ik hoop dat ik het baby’tje nog kan zien.

Ik woon nu in San Carlos, een dorp dat aan het meer van Nicaragua ligt. Het is niet heel groot en veel mensen kennen elkaar. Maar ik heb de eerste dagen veel moeite gehad om hier te wennen. In Purral leerde we in korte tijd snel veel mensen kennen en voelde ik me al snel thuis. Ik liep bijvoorbeeld al snel overal en nergens heen en dat heb ik hier veel minder, want ik heb hier nog niet echt veel mensen ontmoet met wie ik al een goede band heb gekregen. Ik hoop dat dit de komende tijd snel gaat komen, want hierdoor zit ik minder lekker in mijn vel.

Wel gaat het supergoed met de stageopdrachten die we hier gaan uitvoeren! We gaan zwemlessen organiseren voor de kinderen van een school hier en er hebben zich al bijna 30 kinderen aangemeld van 8- 15 jaar. De kinderen hier zijn vaak namelijk erg bang voor water en kunnen zelfs op de middelbare school nog niet zwemmen. San Carlos is omgeven door water en het is dan ook belangrijk dat de kinderen dit wel leren. Daarnaast gaan wij hier onderzoeken of het mogelijk is een voetbalschool in Nicaragua op te zetten. In Purral in Costa Rica hebben ze al een voetbalschool en het zou mooi zijn als er hier in Nicaragua ook meer aandacht komt voor voetbal, want nu wordt er eigenlijk alleen maar aandacht aan het honkbal besteed. Daarnaast hebben we al 2 volleyballessen gegeven in het buurtcentrum La Tertulia. De kinderen hier kunnen echt supergoed volleyballen, heel leuk om te zien, en soms heb je meer het gevoel dat ze jou iets kunnen leren…

Morgen gaan we naar het zwembad om alles door te nemen voor de lessen zwemmen en zondag komt mijn zus uit Nederland(krista) al aan in San Carlos! Ik denk wel gek om haar en haar vriend(Harold) straks weer te zien, het lijkt al veel langer dan 2 maanden geleden, maar wel keileuk!

Ik ga er nu vandoor, maar probeer er nu iets minder lang over te doen voordat ik weer iets post.
Probeer he!? …

Liefs Inge

  • 06 Oktober 2012 - 00:04

    Lars:

    Hey Inge, wederom mooie belevenissen. Ik hoop, dat je nu weer snel je draai terug gaat vinden. Met de wetenschap dat je Krista en Harold bijna weer ziet zal zeker helpen. Heel veel plezier nog en suc6 met het geven van de zwemlessen en alles wat nog komen gaat. Groetjes Lars

  • 06 Oktober 2012 - 09:47

    Roelli:

    Hola Inge,
    erg leuk om je verslag te lezen.Je ziet er stralend uit op de foto's.
    En ook sportief, de surffoto's zijn geweldig.
    Atty en Jaap zie ik ook veel fietsen in weer en wind, ziet er ook sportief uit!
    Ik hoop voor je dat je inmiddels weer het mooie van de nieuwe situatie ervaaart.
    Voor mij was het bijzonder om te zien dat het straatbeeld en de natuurfoto's ook in Colombia gemaakt zouden kunnen zijn.Het is natuurlijk relatief ook heel dichtbij.
    Hoe gaat het Spaans???
    Het ga je heel goed verder, en doe de groeten aan Krista!
    Roelli.

  • 06 Oktober 2012 - 10:15

    Judi:

    Hello Ingie!
    Leuk weer, je doet wel allemaal super leuke dingen, en ook leuk dat je meedraait inhet leven daar. Als je daar op vakantie zal gaan zoudat natuurlijk veel minder zijn. Ook dat Krista komt is wel gezellig lijkt me!!!
    Hier is het slecht weer, echt herfst met regen/wind/kou..
    Hoe is het weer nu daar? lekker warm..
    IK MIS JE!!!

    Kussies

  • 06 Oktober 2012 - 11:53

    Willy Faber-van Dijk:

    Hoi Inge,

    Leuk dat we weer helemaal op de hoogte zijn van je belevenissen.
    Geniet van het samenzijn met Krista en Harold!

    groetjes, Willy en Eije

  • 06 Oktober 2012 - 16:30

    Attie:

    Hee Inge, leuk om weer een stuk reisverslag te lezen van je en ook nog wat foto's te zien, die ik nog niet eerder had gezien.
    Lees ook de mail maar even. Gezellige dagen met Krista en Harold.
    Besos, mamma

  • 07 Oktober 2012 - 12:45

    Yvonne Altena:

    Hoi Inge,
    Wat een leuke foto's,nu krijg ik een beetje een beeld erbij waar je bent.
    Het gaat dus nu echt beginnen,die zwemlessen lijken mij wel leuk om te geven en ook heel nuttig begrijp ik.
    Fijn voor je dat Krista en Harold naar je toe komen,dan kan je het aan hun laten zien wat je zoal doet.
    Ik vind je een dapper wijf en vooral jij op die surfplank,heel stoer.
    Ik wens je veel succes met wennen en contact maken daar en het gaat je zeker lukken.

    Lieve groet,Yvonne.

  • 08 Oktober 2012 - 04:13

    Inge:

    Roelli: Ja het spaans is moeilijk,maar gaat wel steeds iets beter. Hier in Nicaragua spreken ze alleen wel supersnel en binnenmonds wat het leren niet makkelijker maakt.
    Juud: Ja het is hier eigenlijk altijd wel warm, maar zo warm dat je de kleren van je lijf zweet. Klinkt voor jou nu waarschijnlijk als paradijs in de kou daar, maar ben vaak hier blij als het even iets minder warm is! Mis jou ook!
    Dankje allemaal voor jullie leuke reacties, doet me goed om die te lezen!!
    Liefs Inge

  • 08 Oktober 2012 - 10:25

    Carola:

    Hey Inge!
    Wat een mooi reisverslag! Volgens mij vind je het spaans spreken ook wel tof?
    Ik hoop dat je snel een beetje gewend bent, want dat is inderdaad wel belangrijk.
    Liefs,
    Carola

  • 11 Oktober 2012 - 09:23

    Christine:

    Wat is het weer genieten van jouw verslag, geweldig. Ben je inmiddels gewend? We duimen voor je. Respect, hoor!!!
    Groeten aan Krista en Harold en aan je vriendinnen.

    Liefs en hou je goed XXX

  • 12 Oktober 2012 - 12:17

    Lisanne:

    Hee Inge!
    Super leuk om een verslag van je te lezen! Ik was heel benieuwd hoe het met je ging. Goed om te lezen dat je een supermooie tijd hebt. Hopelijk ga je ook snel je draai vinden bij je nieuwe thuis en omgeving. Woont Fiona bij je in de buurt?
    Haha probeer er maar iets minder lang over te doen voordat je het nieuwe verslag schrijft! Ik vind het leuk om te lezen!

    Geniet ervan, veel plezier en hopelijk vind je snel je draai weer!

    Liefs Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 02 Aug. 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 6528

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2012 - 19 Januari 2013

Reizen en stage in Midden-Amerika

Landen bezocht: